Information operations · Information Warfare · Russia

Accusing Europe – Disinformation Review


Share
Tweet
Forward
11 May 2017

*TRENDS OF THE WEEK*

Accusing Europe

Several European countries were subjected to pro-Kremlin disinformation over the past two weeks.

It was claimed in Sputnik that Lithuania follows totalitarian laws and that all Baltic states use “Soviet methods to combat Sputnik journalists”. No mention was made of the fact that all three Baltic counties ranked high in the recently published 2017 World Press Freedom Index. For a record of Sputnik journalism see here.

Anti-corruption demonstrations in Slovakia were portrayed as attempts at a colour revolution funded by George Soros, who allegedly manipulates the situation in Europe(read more about disinformation directed at Soros here).

EU member states were also accused of robbing Ukrainian soil, of developing secretelectro-magnetic weapons to control their population and (again in Sputnik) of havingordered Al Jazeera to film a staged chemical attack in Syria.

Al Jazeera denied publicly this last allegation and labelled it as defamation. It fitted into a continued pattern of disinformation concerning the chemical attack in Syria, with pro-Kremlin outlets labelling this a false flag operation, denying that it happened at all and claiming that another chemical attack will be “staged in Idlib by the White Helmets”. Read more about the pro-Kremlin disinformation campaign concerning Syria here and here.

The last week before the second round of the French Presidential elections also saw further attacks on Emmanuel Macron. A Czech outlet claimed both that the Jewish Congress does not want to allow Macron to win, which means we will see further terror attacks; and, just a couple of days later, that the “Rothschild dominated mainstream has decided that Macron must win”. The same outlet claimed that  Macron called Marine Le Pen an “enemy of the state” – although it was actually a different candidate, Benoit Hamon.Another outlet claimed that the country cannot be described as a liberal democracy and that the next President had been chosen in advance by the French “establishment”.

Al Jazeera were not happy about the allegations.

Setting the record straight

Two weeks ago, we saw the words of NATO Secretary General Stoltenbergmisrepresented on Russian state TV. Last week, NATO and allied forces were again in the focus of pro-Kremlin disinformation, something we could also see some months ago. In fact, these kinds of accusations are so frequent that NATO has a whole section of its website dedicated to setting the record straight concerning relations with Russia.

One outlet claimed that the international military exercise Summer Shield XIV, taking place between April 17 and April 30 in Ādaži Military Base in Latvia, is in fact NATO preparing its European forces for an attack on Russia. Another pro-Kremlin outlet told us that during the exercise, NATO’s commanders are likely to test new techniques of hybrid warfare bysubjecting Russian-speaking individuals to new physical, biological and other methods aimed at altering human psyche and behaviour. Russia’s Defence Ministry TV channel “Zvezda” reported that NATO exercises in the Baltic states include police cleansing and punitive operations and are directed towards suppressing insurgency and riots.

The Ministry of Defence of the Republic of Latvia responded by pointing out that this is false information, and that the aim of such disinformation is to undermine public trust in NATO and the troops of allied forces, as we have also previously explained.

The Ministry of Defence of Latvia also alerted the public to other fake stories concerning allied forces. One concerned US soldiers being poisoned by mustard gas in Latvia, which came via a Lithuanian news outlet website that had been hacked . Another, building on what is now becoming a substantial track record in pro-Kremlin disinformation outlets of fabricating stories of sexual attacks, alleged an attack by drunken US soldiers in Poland – an attack that had neither victims nor perpetrators, it seems.

Meanwhile, the negative reporting on the US continued in pro-Kremlin outlets, and the country was blamed for being behind such horrors as the 9/11 terror attack, creating ISIS, and orchestrating the deaths of the pro-Russian protestors in Odessa in 2014 .

Click here for the FULL TABLE of recent stories repeating disinformation (.pdf).

*LATEST ANALYSES*

Inside the pro-Kremlin media machine

Journalists at Russian state TV rarely disclose how the political control over their media works. Now a whistle blower has spoken up.

Read more

Alternative Germany

If you watched Russian state-controlled TV, you would hear about a country called “Germany”. But it’s rather unlike the Germany you may know.

Read more

Pro-Kremlin disinformation in Denmark

As Danish Defence Intelligence warns of “information campaigns through Russian state-controlled media”, investigative journalists have traced how videos from Russian state outlets move into established Danish news sources.

Read more

Propaganda inundation

Just ahead of World Press Freedom Day on 3 May, Reporters without Borders have evaluated the state of media freedom in 180 countries. Russia remains in the bottom fifth of the list.

Read more

Aggressive, yet weak

A recent study reveals the three main myths pro-Kremlin media promote about the European Union.

Read more

*LAST, BUT NOT LEAST*

Advertisements

One thought on “Accusing Europe – Disinformation Review

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s