Misinformation · Russia

Russian Manipulation of the Press regarding Ukraine


A Russian friend is posting headlines from Russia Today (rt.com), here is his latest:  “Media: Ukrainian frigate “Hetman Sahaidachny” defected to Russia”, source here.  The follow-up quote was what caught my eye:

“Ukrainian flagship” Getman Sahaidachny “crossed over to our side today. On the ship St. Andrew’s flag was raised, “- said the senator Igor Morozov.

Senator Morozov is most certainly not an unbiased source.  He is Chairman of the Foreign Affairs Committee in the upper house of Russia’s Parliament. 

Why could RT not interview a Ukrainian source?  Why not interview a Ukrainian Navy source?

But then the short article became more bizarre:

Earlier, it was reported that the Navy of Ukraine refused to obey orders of the Acting President of Ukraine Oleksandr Turchynov.

Really?  “Earlier, it was reported”…  Even I, on this little blog, have the tremendous resources to cite a source, it’s as simple as copying and pasting a URL.  I also wonder why I’ve never seen a reference to the Navy of Ukraine not complying with orders from the government before.  Was there such an article?  See update below.

Russia.  C’mon.  I know you have some really smart people there.  I know you have some really great people who can invent great stories. But can’t you get your stories correct and string some logic trails between two or more stories?

Update:  Another Russian source gave me this URL from YouTube (which I can’t seem to properly post): Ukrainian fleet over to the side of the Crimea  https://www.youtube.com/watch?v=Zt9efnLV4UY .

Advertisements